Retrospel logotyop

Ascendancy

Många arter runt omkring ute i rymden har allihopa rest sig upp från askan på deras världan och det är upp till spelaren att välja en utav dessa arter och få de komma ut i rymden och visa vilken som är starkast diplomatiskt eller militärt.

Ascendancy är ett så kallat 4X spel (Explore, Expand, Exploit, Exterminate) vilket är en sort utav strategispel därav en viss del är turbaserade och vissa andra är realtid varav denna är då turbaserad. Något som märks med en gång trots dess ålder är att spelet bygger kring ett universum i tre dimensioner jämfört med bara två som många andra 4X spel vid denna tid använde sig utav.

Detta tillförde då att spelaren då måste tänka på vad som är framför, bakom, ovan, under, vänster och höger om dess planeter då faran kan komma från vilket håll som helst. Men man kan känna sig någorlunda säker i första taget allt eftersom att solsystem är då anslutna till varandra genom huvudleder som går genom rymden som är indelade i två kategorier som är då blåa och röda (Varav de röda tar längre tid för rymdskepp att åka igenom).

Något som är unikt med spelet är dess urval utav arter man har möjlighet att spela som en utav alla de 21 (!) olika arter som finns tillgängliga i spelet, komplett med deras egna personlighet (tex Aggresiv eller Fredlig) kulturer, mål, historia, rymdskeppsdesigner samt alla har sin egen art-baserade förmåga som gör de unika i spelets universum och det blir upp till diplomati eller militär makt för att visa att du kan klara av spelet med utvald art.

Väl när du spelar i detta spel så märker du kanske att du kan inte klara av dig med bara en planet tillgänglig så det gäller för dig att expandera och göra det kvickt! För om du inte expanderar kommer du snart märka att du kan inte bygga hur många skepp som helst på grund utav att maximalt antal rymdskepp begränsas utav hur stort ditt imperie är. Men något man får se upp för är diplomati för det är inte alltid det lyckas eftersom vissa av arterna är ursprungligen så aggressiva så det är svårt att få med de på ens sida, men om du lyckas ena alla under en flagga så vinner du spelet diplomatiskt.

Dock något som kan kännas märkligt i spelet är att nästan alla arter i spelet har samma förutsättningar på planeter då syre, gravitation och strålning ej räknas in överhuvudtaget. Den artificiella intelligensen lämnar mycket att vänta sig då den inte är utav den smartaste typen, men en patch man kan finna på webben idag löser det problemet och förbättrar spelets utmaning.

  Strategi

Något att tänka på omedelbart är att försöka expandera omedelbart då antalet rymdskepp ditt imperie får bygga beror helt och hållet på hur stort ditt imperie är.

  Sammanfattning

Nybörjarvänligt 4X spel som tillåter spelaren att vänja sig med spelet innan han eller hon ger sig på den ordentliga utmaningen som finns i spelet.

  PLUS

Många olika arter att spela som, ett allmänt bättre grafiskt gränssnitt, någorlunda nybörjarvänligt, bra soundtrack, väldigt modern känsla i spelet för sin ålder.

  MINUS

Kanske lite väl simplifierat för veteraner, dålig artificiell intelligens (Går att fixa med patch), spelet tvingar spelaren att spela aggresivt, ingen multiplayer, spelet kommer oundvikligt saktas ner väldigt mycket ju längre in man kommer i spelet.

  Information

  • Utgivet: 1995
  • Plattform: DOS (Genom Dosbox)
  • Utgivare: Virgin Interactive Entertainment, Broderbund och Softgold

  Länkar

Profilbild: David
Skribent: David
En tyst kille som spelar spel, skriver saker och ritar bilder! Besök gärna mitt deviantart-konto! Min favorit konsoll är den typiska PCn med ett visst dels intresse av den bärbara spel marknaden.