Retrospel logotyop

Desert Strike

Under nittiotalet så utvecklades det nya idéer hela tiden på hur spelen kan spelas och 3D grafik blev större och större under årens gång, men utgivaren Gremlin tillsammans med utvecklaren Electronic Arts att testa ett nytt sätt spelaren kunde spela spelet och det var då möjligheten att köra uppdraget i den ordning spelaren själv ville.
Jag pratar självklart om open-world spel.

När Desert Strike kom så visade sig att spelet var ett utav de svårare typerna utav spel så syntes det tydligt att spelare hade svårt att förstå sig på vad man egentligen skulle göra i spelet, det var troligtvis för att när man startar upp spelet kan man lätt missta det för en vanligt isometrisk shoot em’ up där det då är bara att skjuta allt som rör sig, men när man märker att man inte kan skjuta längre inser man att spelet var mer komplicerat än vad man trodde.

När man väl startar spelet så kan man råka skippa uppdragsinformation men man behöver inte få panik för det, det är bara pausa spelet så ser du vad du ska göra. Väli pausmenyn så kan man se hur mycket hälsa, vapen, bränsle och kvarvarande fraktutrymme och för sin tid var det mycket man behövde hålla koll på för att spelaren skulle ha en uppfattning om tillvaron, lägg till att spelaren inte kan se sin status när han eller hon spelar tvingar spelaren att pausa ständigt.

Eftersom uppdragen är uppbyggda på ett open-world scenario kan du alltid skippa vissa uppdrag men i slutändan är det kanske värt att utföra alla dessa uppdrag ändå eftersom att avsluta vissa uppdrag påverkar styrkan på fienden på ett sätt eller annat. Ett starkt problem med detta designval, är att det drar ut på tiden med att du måste ta kål på vissa fiender ändå i en viss ordning och ständigt pausa spelet bara för att se hur mycket hälsa din helikopter har kvar.

  Strategi

Pausa ofta och gör det ännu mera än bara ordet ofta, detta tillåter dig att kunna se utvalda fiender såsom luftvärn och liknande samt var du finner bensin och ammunition. Något som du märker snabbt dock är att du kan inte återställa din hälsa till din helikopter på ett konventionellt sätt, men plocka upp vänliga soldater eller ta krigsfångar och släpp av de på din LZ (Landing zone) så får du lite hälsa tillbaks.

  Sammanfattning

Ett utav de första open-world spelen där spelaren då kör helikopter och måste utforska spelvärlden och noggrant undersöka spelets mål och uppdrag.

  PLUS

Open-world shooter där du har möjligheten att tackla uppgifterna i den ordning du vill utföra de, hellfire raketer är starka som de i verkligenheten.

  MINUS

Kulspruta på tok för svag, spelet vill dra ut på tiden hur du än vänder på det, kanske inte roligt överhuvudtaget (Beror på personen).

  Information

  • Utgivet: 1994
  • Plattform: Amiga, Sega Mega Drive, DOS med flera. (Testad på DOS (Genom Dosbox))
  • Utgivare: Gremlin Interactive Ltd

  Länkar

Profilbild: David
Skribent: David
En tyst kille som spelar spel, skriver saker och ritar bilder! Besök gärna mitt deviantart-konto! Min favorit konsoll är den typiska PCn med ett visst dels intresse av den bärbara spel marknaden.