Retrospel logotyop

Krazy Ivan

Under nittiotalet så hörde jag talas om diverse mechaspel såsom Mechwarrior 2 som var en stor hit, men jag hörde även då att en utav mina favoritutvecklare (Psygnosis) hade gjort ett eget mechaspel som jag tyvärr aldrig fick chansen att prova på... Men jag hörde mycket illa om de och att det var en total katastrof, men hur var det egentligen? Låt oss ta en närmre titt...

Ok, jag har något att erkänna här. Jag skulle ha lyssnat, det skulle jag verkligen ha gjort. Bara för att det är en utvecklare som jag tyckte om behöver det inte att spelet ska vara bra, även om de gjorde det ytterst trevliga. Men jag hade fel denna gång, detta är ju en total katastrof!

I Krazy Ivan spelar du inte helt oväntat en ryss med namnet Ivan Popovich där han inte heller helt oväntat har smeknamnet som spelet heter. När du väl startar spelet kommer du få välja mellan en utavv flera banor med olika svårighetsgrader men det är svårt att säga om den lättaste verkligen är den lättaste eller om spelet är svårt eller om bara jag är dåligt på spelet eller slutligen om spelets kontroller är kaputt.

Då du valt en bana placeras du då i en “arena” som spelet säger då när du spelar då Ivan i hans mech som då ska skjuta sönder utomjordingar som invaderat våran lilla jord så det är upp till dig att stoppa de! Det gör du genom att söka upp så kallade sentinels som är utspridda på kartan och de fungerar då som mini bossar för dig att utplåna för att sedan ta kål på nivåns reaktor som får dig att vinna, problemet är bara att de tål på tok för mycket och rör sig helt okontrollerat så att du är tvungen att ändra kontrollerna så du faktiskt har en chans mot dessa fiender och kombinera det med att du ej kan köra med mus (Som blev standard snabbt efter en modifiering till spelet Quake: muskontroll) så undrade man vad utvecklarna gjorde.

Nästintill allt med detta spel antingen suger eller känns komplett omodernt för sin tid och man trodde att utvecklarna hade lärt sig något från Mechwarrior 2 som kom bara ett år innan, men jag antar att kanske någon finner någon glädje med detta spel.

  Strategi

Det finns knappt någon energi jag kan ge dig, skjut och spring så snabbt du kan och ställ in kontrollerna så att du kan stiga åt sidan så att det blir möjligt att undvika vissa projektiler. Vissa fiender tappar powerups ibland men det är svårt på grund utav spelets grafik att skilja vissa från andra.

  Sammanfattning

Ett dåligt exempel utav ett mechaspel som tror att det är något.

  PLUS

Mysiga vapen.

  MINUS

Nästintill allt känns omodernt för sin tid (Det känns mer som om spelet kommer från -93), kort sikt, svaga vapen, alltför snabba fiender, tokiga kontroller (Kanske har med Krazy att göra), det känns mer som om man kontrollerar en förvuxen gubbe än en mech.

  Information

  • Plattform: Widows (Vilken version okänt, fungerar på XP), Playstation 1, Sega Saturn
  • Testad Plattform: Windows XP
  • Utgivare: Psygnosis
  • Utvecklare: Psygnosis
  • Utgivnings år: 1996

  Länkar

Profilbild: David
Skribent: David
En tyst kille som spelar spel, skriver saker och ritar bilder! Besök gärna mitt deviantart-konto! Min favorit konsoll är den typiska PCn med ett visst dels intresse av den bärbara spel marknaden.