Retrospel logotyop

Radix: Beyond the Void

När Parallax levererade Descent så var det en stor hit och många mer utvecklare ville hänga med på det nya 3D tåget och utveckla sina kloner utav Descen, vissa mer lyckade än vissa andra och en av dessa kloner är då Radix: Beyond the Void som anlände 1995, ett år efter Descent.

När man startar upp Radix blir man mött utav en riktigt trevlig start-upp skärm som kanske ger dig ett bra första intryck men när du väl startar spelet blir du mött av något annat. Då när du väl startar upp första kartan så försvinner det där första intrycket väldigt snabbt när man inser att spelet är ett så kallat 2.5D spel (3D modellerad omgivning, 2D sprites som befolkar den världen) vilket väldigt snabbt kändes underlägset med Descent som hade nästan 100% 3D grafik och som kom ett år före.

Men denna motor har däremot sina fördelar också då när den tillåter ganska så högupplösta sprites (På fiender med mera) och ok upplösning på omgivningar som allmänt gjorde spelet mer skönt för ögonen när man spelar Radix istället för Descent. Vapnen kan även påminna om de i Descent när du plockar upp vapen såsom automatkanoner, spridningsvapen och energikanoner som du använder för att förvandla fienden till liten hög aska som ligger kvar på marken efteråt.

Något som skiljer sig med Descent dock är att Radix försöker med olika mål under uppdragens gång mot utomjordingarna som du slåss emot, de mål du ska utföra kan vara att förstöra hangarbyggnader, förstöra fabrikskomplex med mera vilket håller spelet varierat. Möjligheten att uppgradera dina vapen genom att plocka upp samma vapen om du redan hade det är ett stort plus för uppgraderingsbara vapen är alltid roligt! Lägg till att spelet använder sig utav liknande element som i shoot em’ upen Tyrian 2000 med en ständigt återställande sköld och energimätare så får spelet en trevlig arkadkänsla.

  Strategi

Ställ in kontrollerna efter en bekväm inställning så du kan manövrera rymdskeppet i alla riktningar och därmed öka dina chanser att kunna undvika inkommande eld.

  Sammanfattning

En varierad 2.5D spaceshooter där spelaren deltar i hektiska strider likt spelet Descent.

  PLUS

Bra grafik (Om än 2.5D), snabb gameplay som kan bli hektiskt, uppgraderingsbara vapen.

  MINUS

För att tävla med Descent känns 2.5D en aning löjligt, en aning mörka banor som gör det svårt att se, känns som om spelet saknar en egen identitet.

  Information

  • Plattform:DOS
  • Testad Plattform: DOS (Genom Dosbox)
  • Utgivare: Neural Storm, Union Logic Inc
  • Utvecklare: Epic Megagames
  • Utgivnings år: 1995

  Länkar

Profilbild: David
Skribent: David
En tyst kille som spelar spel, skriver saker och ritar bilder! Besök gärna mitt deviantart-konto! Min favorit konsoll är den typiska PCn med ett visst dels intresse av den bärbara spel marknaden.