Retrospel logotyop

Shoot ‘em

Tycker du att dagens spel känns alltför moderna? Vill du ha en extra dos med retro samtidigt som skotten yr vänster och höger men kunna både hålla i något retro samtidigt som det känns nytt? Då kanske 3D ASCII shootern “Shoot ‘em” är något för dig att prova! Vad var det där? En ASCII 3D shooter? Alltså en 3D shooter som bygger på ASCII grafik/gränssnittet? Svaret är ja...

Ibland när man är ute på internet och kollar runt på vad folk laddar upp för egna hembyggda spel och ser hur de bygger upp ett namn för sig själva innan de antingen ger sig in på marknaden eller stannar utanför den.

Så när man väl finner ett freeware spel utav intresse så kan det säga klick eller kanske inte, så vissa blir internetklassiker och vissa inte utav olika anledningar. Jan Ringoš spel Shoot ‘em är en aning unikt kan man säga då när man startar upp spelet och möter dess titelskärm vilket är då spelets namn i en 3D imitation med ASCII tecken så vet man att man strax kommer spela något annorlunda.

Under spelets gång så kommer det vara då olika föremål som faller ner från skyn och du måste då stoppa dessa genom att, inte helt oväntat på tanke på namnet på spelet, skjuta dessa mål innan de når målplattan som du ska skydda. Till ditt förfogande har du då dubbla kulsprutor och minor, kulsprutorna gör sitt jobb men det gäller för dig att hålla ett öga på hur många skott du har kvar eftersom det kan ta ett tag tills du ser en måltavla du kan skjuta ner för att får mer ammunition (Dessa målstavlor är gula). Dina minor fungerar så som du kan tänka dig, du kastar iväg den som en bomb och när den väl kommer i kontakt med något så exploderar den, men tänk även på att du kan skjuta minan under dess flykt för att få den att explodera i förväg. Du kan även få tag på ett bonusvapen, en laser, som kanske har väldigt lite ammunition (Som du inte ens kan fylla på) men dess huvudsak är att du har chansen att då spara på både skott och minor som du behöver så länge du kan.

Spelets längd är högst troligast omätbar och följer ett format som Kenta Cho’s spel så räkna med att du kommer starta om spelet flertals gånger allteftersom varje runda skiljer sig från den ena till den andra men erbjuder nästan varje gång samma mängd glädje då när du spelar spelet.

  Strategi

Konservera så mycket ammunition du kan i början för det kommer färre ammunition drops i början och koncentrera dig på de farliga målen senare in i spelet eftersom de vita måltavlorna (Lådorna) gör så lite skada på ditt försvarsområde så det är inte värt att slösa din ammunition på dessa mål en bit in i spelet.

  Sammanfattning

En ASCII 3D shooter som handlar om att försvara en plats med ett kanontorn och försöka hålla ut så länge som möjligt.

  PLUS

Väldigt häftigt koncept med att anväda ASCII grafik i en 3D miljö (Eller var det tvärtom?), mycket replay värde

  MINUS

Eftersom spelet är så slumpmässigt kan det ta ett tag till det kommer extra ammunition och minor... om de ens kommer överhuvudtaget, ASCII grafiken kan göra det svårt att se djup i bilden för att kunna se om målet är nära eller lång borta. Lite synd att då när man väl funnitt ett ASCII 3D spel så är det ett ganska stationärt sådant (Att kuna röra sig omkring på en nivå såsom Doom eller Quake hade varit något!)

  Information

  • Plattform: Windows 2000, Windows XP
  • Testad Plattform: Windows XP
  • Utgivare: Ingen
  • Utvecklare: Jan Ringoš
  • Utgivnings år: 2005

  Länkar

Profilbild: David
Skribent: David
En tyst kille som spelar spel, skriver saker och ritar bilder! Besök gärna mitt deviantart-konto! Min favorit konsoll är den typiska PCn med ett visst dels intresse av den bärbara spel marknaden.