Retrospel logotyop

Slay

Slay släpptes 1994 och har vidareutvecklats kontinuerligt sedan dess. Endel funktioner är nya med grafiken och spelet är sig likt. Eftersom Slays styrka är fokuset på ren strategi har spelet åldrats med värdighet. Grafik och funktionalitet har underordnad betydelse.

Slay är ett rundbaserat strategispel där du ska bygga soldater och erövra hexagoner.

Konceptet är enkelt, ta över hexagoner, få större inkomster, köp fler soldater, slå ihop soldater för att skapa starkare soldater.

Soldaterna är indelat i flera klasser(dess pris inom parantes) bonde(2), krigare(6), riddare(18), baron(54). Enbart en starkare soldat kan ta bort en svagare.

PC MAG skrev 1995 att Sley är "lätt att lära och svårt att bemästra", tyvärr önskar jag att den sista delen vore sant. Slay är lätt att lära sig men när du förstår hur dess AI fungerar blir spelet snabbt väldigt systematiskt. Även fast nätverksstöd släpptes för spelet 2002, men trots det finns det ofta bara en rationell plats en soldat bör gå till.

Med det sagt så har jag klarat av 400 kartor så ovan är mest en notis för att spelet skulle vara bättre.

  Strategi

När du spelar mot datorn så är det i regel viktgare att ha starka soldater än många. Det spelar oftast ingen roll hur många oskyddade områden du har, om du lyckas köpa en baron så vågar i regel inte någon av datorspelarna anfalla i räddsla av att förlora en soldat.

  Sammanfattning

Slay lämpar sig bäst för spelare som vill ha ett strategispel som är enkelt att lära och förstå med snabba spelomgångar.

  PLUS

99% strategi.

  MINUS

Lite enkel AI. Blir lite upprepande.

  Information

  • Utgivet: 1994
  • Publiseras av: Sean 'o Connors windows games
  • Plattform: Windows(alla)

  Länkar

Profilbild: Pontus
Skribent: Pontus
Diggar System 7 & NES/Sega Megadrive. Spelar mest Minecraft och Battlefield 2 numera. Och givetvis en lagom dos retrospel...